L’ALCALDE D’ORTELLS ES EXECUTAT

Ortells

El 2 de Juliol de 1946, a les 10 de la nit (i sempre segons l’informe de la G.C.), «un grupo de 6 forajidos penetró en el pueblo de Ortells de esta provincia y sin necesidad de preguntarlo a ningúnn vecino, se dirigió al domicilio del Alcalde y Jefe de F.E.T. y J.O.N.S. , DON RAMON BONO CONESA … de allí se dirigieron al casa del Juez de Paz del mismo pueblo JUAN ANTONIO PITARCH ESCORIHUELA … y ambos situados en el centro del gurpo que formaban con los seis criminales , fueron obligados a visitar el ayuntamiento local … acto seguido descendieron   Alcalde, Juez de Paz y los cuatro foragidos al centro de la Plaza en la que se encuentra el Ayuntamiento preguntandole los asesinos al señor BONO, en que forma queria morir, si de frente o de espalda, a lo que nada contestó el interpelado, obligandole a marchar hacia el centro de dicha Plaza en cuyo momento y a menos de seis metros dispararon sobre él sus armas, cayendo desplomado el infortunado Alcalde, rematandolo con dos tiros de pistola. »

Font AHPC

Mentres passaven aquests fets, tres guerrillers mes es van presentar a l’estanc demanant a l’estanquera tot el tabac que hi tenia. Els guerrillers, que segons aquells que els van vore quan marxaven, eren un total de dotze, anaven armats de fusells Mausine, ametralladores, pistoles y bombes de mà i portaven a la màniga esquerra un brodat amb una inscripció: «Guerrilleros de la Republica». Al marge de l’assassinat de l’alcalde i robatori a l’estanc també van deixar un «pasquin que con el fondo de la bandera republicana española llevava la inscripción ‘Viva la Republica’, Partido comunista de España, Comité regional de Levante» i també van deixar penjat d’un clau un exemplar del foller ‘La Agrupación guerrillera de Levante se dirige al Instituto de la Guardia Civil’

Posteriorment, el 22 de febrer de 1947,  fou detingut a Calatayud, JOSE BOLÓS MERA qui es va declarar autor, previ interrogatori, d’aquest assassinat juntament amb CLAUDIO SORIANO, RAMON «El Zorro», «El Gallifa i d’altres de qui no recordaba el nom.

Font AHPC

 

 

Esta entrada fue publicada en Geografies de Conflicte i Confluència, Maquis i Masovers als Ports. Guarda el enlace permanente.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *